Brouwerij Pampus uit Amsterdam verandert per 2017 van naam. De Belgische brouwerij Huyghe vindt de naam te veel lijken op de naam van een van hun eigen merken; Campus.

“We veranderen onze merknaam om een einde te maken aan een lange discussie zodat we ons weer kunnen richten op bier brouwen”, aldus brouwerij Pampus op de Facebookpagina.

De naamsverandering is het gevolg van onderhandelingen van ongeveer een jaar lang, meldt RTL Z. Hoe die onderhandelingen precies zijn verlopen is niet helemaal duidelijk, behalve dat de Belgen zich beroepen zich op het Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom. Daarin wordt bepaald dat het merk en het logo niet hetzelfde mogen zijn.

Niet het eerste bierconflict

Zoals RTL Z al opmerkt, is het niet de eerste keer dat een Nederlands biermerk in conflict komt met een buitenlandse brouwerij.

De Amsterdamse brouwerij De Prael moest al eens de naam van een biertje veranderen: het Kölsch-biertje werd omgedoopt tot Bitterblond, nadat de brouwerij een sommering van een advocaat kreeg. Voor een hoop geld procederen was geen optie voor de brouwerij.

Hoe Pampus hierna door het leven gaat is nog niet bekend. Binnenkort worden de nieuwe naam, de nieuwe biertjes en de huisstijl bekendgemaakt.